Jesteś tutaj: motoszansa.pl > Motory > Honda CBR 600F

Akumulator i jak o niego zadbać

Jak wiadomo naprawdę wielu producentów określa swoje akumulatory mianem bezobsługowych. Jednak czy naprawdę nie musimy przy nich robić kompletnie nic? Otóż coś takiego może się dla nas okazać naprawdę kosztowna inwestycją. Większość samochodów nadal wyposażona jest w akumulatory kwasowo-ołowiowe. Dlatego też takie akumulatory są ciężkie, niezbyt wydajne, jednak dzięki temu również mają dość prostą budowę, no i oczywiście akceptowalną cenę. Należy pamiętać, że im bardziej wydajny i nowoczesny jest nasz akumulator, tym zdecydowanie gorzej znosi on głębokie rozładowanie, przegrzanie, a także przeładowanie. Jak on działa? Otóż taki akumulator składa się z 6 ogniw, każde z nich posiada napięcie nominowane 2,13 volta. Z kolei ogniwa zbudowane są z płyt dodatnich i ujemnych rozdzielonych separatorami, zanurzonymi w elektrolicie będącym roztworem kwasu siarkowego. Płyty pokryte są tzw. masa czynną, czyli na płycie dodatniej tlenkiem ołowiu, a na ujemnej pastą zawierająca ołów z różnymi domieszkami. Nasz naładowany akumulator zawiera gęstość elektrolitu wynoszącą około 1,28 kg/l. Im bardziej bateria jest rozładowywana, tym bardziej gęstość elektrolitu spada, nawet do 1,1 kg/l. Dlatego też można go oczywiście ładować. Jednak trzeba pamiętać, że podczas ładowania reakcja zachodzi w odwrotnym kierunku: na płycie dodatniej ponownie zbiera się tlenek ołowiu, a na ujemnej odkłada się ołów. Jeśli jednak nasz akumulator zostanie całkowicie rozładowany, to niestety ale proces ten może być już nieodwracalny.

Zostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany żeby zostawić komentarz.